niedziela, 19 kwietnia 2015

Chleb pełnoziarnisty

     Chleb próbowałam upiec już wiele razy, jednak za każdym razem lądował w karmniku dla ptaków. Winę zrzucałam albo na zakwas, albo na mąkę. Natknęłam się jednak ostatnio na sporo przepisów na domowy chleb na drożdżach. Postanowiłam dać sobie ostatnią szansę. I było warto! Z pewnością będę jeszcze kombinować z różnymi dodatkami i typami mąki. Tym razem użyłam gotowej mieszanki mąk pełnoziarnistych- pszennej, żytniej i orkiszowej. Wypiek jest dość ciężki- zasługa mąki żytniej. Myślę, że z samej mąki pszennej pieczywo będzie dużo lżejsze i mniej zbite. Dodatkami były otręby, słonecznik i czarnuszka. Do wypieku domowego pieczywa polecam zwłaszcza tę ostatnią- nadaje niesamowitego aromatu. Zresztą, przekonajcie się sami!


Składniki na 1 bochenek ok. 1kg:

  • 600g mąki pełnoziarnistej
  • 50g drożdży
  • 1 łyżka soli
  • 2 łyżeczki cukru
  • 3 łyżki ciepłego mleka
  • 400 ml ciepłej wody
  • 1 łyżka octu
  • 1/2 łyżeczki czarnuszki
  • 1 łyżka otrąb
  • słonecznik łuskany
  • olej do wysmarowania blachy

Z łyżki mąki, mleka, drożdży i cukru robimy zaczyn. Gdy podwoi objętość, dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy mikserem 10 minut- końcówki haki. Odstawiamy do podwojenia objętości. Przekładamy do formy wysmarowanej tłuszczem lub formujemy bochenek i układamy na blasze wysmarowanej olejem. Po ponownym wyrośnieciu- ok. 15 minut pieczemy 40 minut w 200 stopniach.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...